Tutustuminen paikalliseen markkinointialan kasvuyritykseen
Keskiviikkona 27.3.2019 Jyväskylän Nuorkauppakamari pääsi tutustumaan markkinointitoimisto Aava & Bangiin. A & B pitää toimipaikkaansa Ylistönmäellä viihtyisissä ja värikkäissä tiloissa. Meidät toivotti tervetulleiksi toimitusjohtaja Pete Okkonen, joka myös kertoi yrityksestä.
Aava & Bang auttaa asiakasyrityksiään kasvamaan markkinoinnin keinoin. Yritys on kehittänyt erityisen markkinoinnin johtamisen ja toteuttamisen mallin, jota he kutsuvat kasvumarkkinoinniksi. Mallilla A & B auttaa kasvua hakevia yrityksiä näkemään ja hyödyntämään markkinoinnin koko potentiaalin. Asiakaskunta koostuu pk-yrityksistä, joista yrityksen verkkosivuilla esimerkkeinä mainitaan Keski-Suomen Aluetaksi, Fimlab, Mustankorkea, Peurunka, Poke, Rock On, Safartica, Spinnova, Jyväs-Parkki ja Moventas.
Yritys herätti selvästi kiinnostusta, sillä vierailuun osallistui iso joukko kamarilaisia. Yritysvierailu oli rento ja antoisa. Kysymyksiä riitti ja Pete vastaili niihin asiantuntevasti ja avoimesti.
Insinöörikansasta maailman parhaaksi markkinointikansaksi?
Yrityksen tarina alkaa vuodesta 2003. Tuolloin Hale Okkonen perusti mainostoimisto Aavan ja samoihin aikoihin Mikko Kalliola mainostoimisto Bangin. Muutamaa vuotta myöhemmin 2008 yritykset yhdistivät voimansa ja syntyi Aava & Bang. Uudessa yrityksessä yhdistyi analyyttisyys ja luovuus.
Vuonna 2009 mukaan liittyi vielä mainostoimisto Tuotantokopla. Tuotantokopla perustettiin Tiimiakatemialla samoihin aikoihin Markkinointi Aavan ja Mainostoimisto Bangin kanssa. Tuotantokoplan perustajista omistajina ovat edelleen Timo Koponen, Jouni Sutinen ja Teemu Kankainen.
Samaisena vuonna, kuten monia muitakin yrityksiä, myös Aava & Bangia koetteli finanssikriisi. Yritys kuitenkin selviytyi kriisistä ja jatkoi melko tasaisesti usean vuoden ajan. Pete kertookin ensimmäisen kahdeksan vuoden olleen ”valmistelua” kunnes puolitoista vuotta sitten alkoi voimakas kasvu. Henkilöstön määrä on noussut 16 lähes 40 henkilöön.
Toimiala on vuosien varrella muuttunut merkittävästi digitalisaation myötä. Peten näkemyksen mukaan paikalliset alan yritykset ovat erikoistuneet ja profiloituneet entistä vahvemmin. Aava & Bangilla osaamisskaala on laaja.
Useamman vuosikymmenen Suomi on ollut insinöörikansaa. Aava & Bangin kunnianhimoisena visiona on tehdä suomalaisista maailman paras markkinointikansa. Me suomalaiset osaamme, mutta emme välttämättä aina osaa tuoda sitä esille. Pete myöntää tähän unelmaan olevan vielä kuitenkin matkaa.
Markkinointi osaksi liiketoimintastrategiaa ja -tavoitteita
Markkinointi pitää Aava & Bangin näkemyksen mukaan liittää yrityksen strategiaan ja liiketoimintatavoitteisiin. A & B auttaa yritysten johtoa tekemään oikeita markkinointipäätöksiä. Markkinointi ei ole kuitenkaan pelkästään johdon asia, vaan koko henkilöstön tulisi ymmärtää miksi markkinointia tehdään, miten sitä toteutetaan käytännössä ja mitä sillä halutaan saavuttaa. Tarvitaan myös oikeat henkilöt ja A & B pystyykin tarvittaessa auttamaan myös rekrytoinneissa.
Tärkeää on tietysti myös oikea asiakaskokemus, se että asiakkaat kokevat yrityksen palvelun sellaisena kuin on haluttu ja löytävät ratkaisun ongelmaansa. Aava & Bang auttaa markkinoinnin suunnittelussa ja brändin rakentamisessa. Digitaalisten työkalujen tulee myös olla kunnossa ja näin ollen A & B auttaa asiakkaitaan verkkopalvelujen ja digimarkkinoinnin kehittämisessä. Oikeanlaisilla digitaalisilla ratkaisuilla asiakasyritykset pystyvät kasvattamaan myyntiään. Lisäksi yritys auttaa suunnittelemaan ja tuottamaan laadukasta teksti-, kuva- ja videosisältöä.
Aava & Bang pystyy siis tarjoamaan asiakkailleen laajempia, ammattimaisia paketteja. Asiakasyrityksillä itsellään voi olla esimerkiksi hyviä sisällöntuottajia, mutta se yksin ei riitä. Mukana pitää olla suunnitelmallisuutta, mukaan lukien budjettien laatiminen, käyttö ja seuranta.
Lisäksi A & B tarjoaa yrityksille kasvuohjelmia. Yritys on myös yksi Kasvu Openin perustajajäsenistä.
Henkilöstöllä hyvä olla ja tehdä
Yrityksen tärkeät arvot ”Välitetään toisistamme, Ajatellaan isosti, Haastetaan itsemme ja Onnistutaan yhdessä” näkyvät sen toiminnassa. Ihailtavaa yrityksessä onkin laajan osaamisen lisäksi henkilöstöön panostaminen. Aava & Bang haluaa olla hyvä työpaikka ja Pete uskoo, että kun ihmiset voivat hyvin, myös liiketoiminta voi hyvin. Hyvää työpaikkakulttuuria saadaan rakennettua hyvinkin käytännönläheisillä asioilla, joista Pete mainitsee mm. maanantaiset yhteisaamupalat.
Peten mielestä hyvä johtaminen tulee ennen itseohjautuvuutta. Esimiehiä tarvitaan edelleen. Heidän tehtävä on ”johtaa edestä ja mahdollistaa itseohjautuvuus ja onnistuminen”.
Tänä vuonna yritys osallistuu ensimmäistä kertaa Suomen parhaita työpaikkoja mittaavaan ”Great place to work” -tutkimukseen – jäämme seuraamaan menestystä.
Tarkempia tietoja Aava & Bangista löytyy yrityksen nettisivuilta https://bang.fi/.
Teksti: Minna Hyvärinen
Kuvat: Tiina Manninen